Thursday, March 31, 2011

Anda wajib baca. Ini sangat penting.

Hoala! (^_~)v

Kawan-kawan! Hari ni aku nak share sesuatu yang amat penting dalam hidup. Bukan untuk hidup aku je, tapi untuk semua orang! Aku rasa terpanggil nak share dengan korang semua sebab hari Selasa lepas aku pergi satu seminar ni dengan mama. Beronok-ronok! Nak tahu kenapa? Sebab..sebab..aku dapat tahu banyak benda baru.

Mari dekat, mari rapat..Meh, aku nak berkongsi cerita. Actually,aku pergi Seminar Kesihatan Optimum by AMWAY. Seminar ni disampaikan oleh seorang Doktor tau. Aku excited nak bagitau korang semua sebab sekarang nih kesihatan adalah sangat penting woo..Trust me! Kalau kita kaya macam mana sekalipun, kita ada duit berjuta-juta million, kalau tak sihat mesti tak best kan? And if kita tak sihat, of course kita tak enjoy life, betul tak? Siapa setuju? Angkat tangan macam saya! hehe. :)

Ni lah antara yang aku dapat masa seminar tuh,


Chart ni aku buat sendiri. Cantik tak? Haha.


Doktor tu cakap kan, nowadays, memang ramai orang yang sihat, tapi tak dapat kesihatan yang optimum. So, kawan-kawan, jom kita kaji balik dalam kehidupan seharian kita, 4 asas kat atas ni, ada tak dalam senarai? :)
Kalau tak cukup 4, cukup-cukupkanlah. Ish, bukan 4 bini, 4 Asas Kesihatan Optimum la. :)

10 fakta yang aku nak kongsi pasal Penyakit Kronik,


  1. penyakit kronik bertanggungjawab terhadap 60% daripada semua kematian seluruh dunia.
  2. 80% daripada kematian penyakit kronik berlaku di negara-negra berpendapatan rendah dan sederhana.
  3. Hampir separuh daripada kematian penyakit kronik berlaku di kalanganindividu di bawah 70 tahun.
  4. Di seluruh dunia, bilangan wanita dan lelaki yang menghidap penyakit kronik adalah hampir sama.
  5. faktor risiko utama untuk penyakit kronik adalah diet yang tidak sihat, tidaf aktif dari segi fizikal dan penggunaan tembakau.
  6. Jika tiada tindakan diambil, 17 juta orang akan mati tahun ini akibat penyakit kronik.
  7. Satu billion orang dewasa mengalami obesiti. Jika tiada tindakan diambil, angka ini akan melebihi 1.5 billion menjelang 2015.
  8. 22 juta kanak-kanak di bawah 5 tahun mengalami obesiti.
  9. Penggunaan tembakau menyebabkan sekurang-kurangya 5 juta kematian setiap tahun.
  10. Jika faktor risiko utama bagi penyakit kronik dihapuskan, sekurang-kurangnya 80% daripada penyakit jantung, strok dan diabetes jenis 2 dapt dicegah dan 40% daripada kanser dapat dicegah.
Sumber : World Health Organization


Ha, aku duk kat dalam bilik seminar ni kurang lebih 2 jam la, macam-macam info aku dapat tau. Rasa macam dalam kelas bio pun ye jugak. Doktor ni terangkan apa penyakit-penyakit kronik dan cara untuk kita cegah, apa yang kita perlu makan dalam diet seharian kita. So, before kita ni dapat penyakit yang kronik tahap cipan nih, baiklah kita mencegah ye kawan-kawan. Peace! (^_~)v

Pesanan untuk orang-orang tersayang,

Readers ::: Jagalah kesihatan kita selagi boleh. Kalau kita sihat,, kita bahagia! :) *Macam iklan pulak* Bagi sesiapa yang fanatik COKE, bawaklah bertaubat. Haha. Kandungan gula dalam COKE sangat tinggi dan boleh menyebabkan kesakitan saraf. Untuk SMOKERS out there, ingatlah orang yang tersayang. Risiko passive smoker untuk dapat penyakit daripada anda lebih tinggi, tau?

Kaum wanita ::: Antara penyakit membunuh kita ialah Breast Cancer & Cervical Cancer. Kurangkan makan ayam daging dan makanan segera, sebab bahan yang ada dalam makanan tersebut boleh menyebabkan kemandulan. Lepas nih, rajin-rajin makan ikan tau. Sumber protein ikan itu lebih baik!







Aku dan family pun ada ambil supplement dari Nutrilite. Nutrilite sangat bagus sebab 100% organik dan natural. Trust me, kawan-kawan. Aku tak tipu. "Kita akan rasa bahagia, bila buat orang lain bahagia, kita akan  berjaya bila bantu orang berjaya." Setuju tak?   

Untuk renungan bersama : Semoga kita dapat MENAWAN Tuhan yang Esa, MENAWAN hati orang lain dan paling penting TAWANLAH hati kita sendiri. InsyaAllah, sedikit ilmu yang aku kongsikan ni dapat bagi manfaat untuk kita semua! :)


Eh, doktor tu pun ada bagi information untuk pregnant woman tau. nanti la aku buat entri lain ehk. Huhu.


Tata for now, nanti kita jumpa lagi. Muuuaaaahh! :)

6 comments:

cucu idi said...

saya pon pengguna amway tegar ! hahahaha

Balqis Shafikah said...

good cayang!
life gets better with AMWAY.
:)

pa said...

terbaik~!

Balqis Shafikah said...

to Pa : TQ! :))

saye intan :) said...

patot lah kak qisz sntiase bersemngat:p hehe~

Balqis Shafikah said...

adek cayang :: wee! hehe.
miss u baby! :)