Tuesday, January 4, 2011

Resepi Cik Balqis

Mari dekat, mari rapat. Meh sini Cik Balqisz nak berkongsi 1 resepi istimewa. Mama yang ajar aku masak nieyh. Maklumlah, mama cakap, duk rumah ni ambik lah kesempatan untuk menjadi seorang perempuan. haha. Resepi istimewa ini bertajuk, "Gulai nangka masak lada hitam"

Bahan-bahannya ialah,

1. Bawang merah
2. Bawang putih
3. Cili api
4. Lada hitam
5. Ikan bilis
6. Serai
7. Kunyit hidup
8. Garam secukup perasaan
(Bahan-bahan dari no.1-7 hendaklah ditumbuk ye)

9. Santan
10. and bahan utama, of course, Nangka :)

Bila bahan-bahan semua dah ready, masukkan dalam periuk macam nieyh,



Ok, then..bukak la api kat dapur gas tuh. hehe. ;) kacau perlahan-lahan ye kawan-kawan. Dan jangan lupa timbuk. Kalau tak buat, jawabnya, failed+tak sedap. Beberapa minit kemudian, masakan anda akan jadi macam ni,

Ha, kan menyelerakan tuh? :)
kacau lagi sampai menggelegak dan nangka dah cukup empuk.:) hasilnya,


Taraaa! Dah siap! :)
Mama cakap, percubaan pertama, aku LULUS! yeah!

Boleh dihidangkan untuk keluarga, bakal suami, suami, anak2..dan sebagainya..heheehe.:)


 Selamat mencuba! :)

4 comments:

Ashraf Aidid said...

sejak bila ko wat blog tok resepi2 ni... hahah.. t bole masak kt aq.. aq amek kuah je..

Balqis Shafikah said...

to la ashraf hang tataw. sejak ak duk umah ni. jd suri rumah la ak. huhu :)

Ashraf Aidid said...

langkah ke gerbang perkahwinan.. hoho

Balqis Shafikah said...

aish, lmbat ag ak nk melangkah utk itu. lek2 luuu..haha. :)